Nacrt o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju, koji je do nedavno bio na javnoj raspravi, trebalo bi da uvede niz novih pravila za oglašavanje kladionica, kockarnica i drugih priređivača posebnih igara na sreću.
Kako se čini, mnoga pravila mogla bi da gode građanima i značajno smanje uticaj kladionica na omladinu pre svega.
Osim u većim gradovima, ovaj problem sve je izraženiji i u manjim sredinama, pa tako i Bor gotovo svakodnevno dobija nove kladionice i sve veće i veće reklame na ulicama.
Neke od najfrekventnijih ulica u gradu, poput Kralja Petra Prvog i Moše Pijade, već podsećaju na Las Vegas, što zbog prevelikih svetlećih reklama, što zbog broja kladionica i kockarnica duž ulica.
Zakonom o igrama na sreću napravljena je razlika između klasičnih igara kao bingo, loto ili srećke, i posebnih igara na sreću gde spadaju kartaške igre, automati, i sportsko klađenje.
Nacrt o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju možda će problem donekle rešiti zabranom reklamiranja klasičnih igara na sreću na otvorenim površinama, „osim na mestima koja su najmanje 100 metara vazdušnom linijom udaljena od predškolskih, školskih, zdravstvenih ili ustanova namenjenih deci i maloletnicima“.
Obzirom da su u Boru sve škole upravo duž ovih ulica, ova pravila bi definitivno mogla biti korisna.
Međutim, iako će kladionicama i kockarnicama biti zabranjeno reklamiranje na otvorenim površinama, autobusima, taksijima, bilbordima, plakatama, i svetlećim reklamama, problem duž glavnih ulica, bar u Boru, čini se neće biti rešen.
Naime, oni će i dalje moći da se reklamiraju na spoljnim površinama svojih objekata, pa pretpostavljamo da svetleće reklame ostaju, iako u gradu bakra one čak ometaju vozače zbog blizine kolovozu.
Novim pravilima bilo bi regulisano i oglašavanje u medijima.
Nacrt predviđa da je zabranjeno oglašavanje posebnih igara na sreću na svim televizijama sa nacionalnom frekvencijom, kablovskim kanalima, kao i lokalnim televizijskim kanalima i radiju, osim tokom prenosa sportskih događaja, kao i 30 minuta pre i posle prenosa.
Iako su zabranom obuhvaćeni sadržaji elektronskih internet portala, kao i Google i Youtube, kladionicama i kockarnicama ostaju njihovi internet sajtovi, sportski internet portali, internet stranice sportskih klubova i udruženja koje sponzoriše konkretan priređivač, kao i društvene mreže.
Najinteresantniji deo izmena i dopuna Zakona o oglašavanju definitivno se odnosi na zabranu javnim ličnostima da učestvuju u reklamiranju igara na sreću.
Pevači, glumci, političari, influenseri i sportisti kao javne ličnosti neretko se pojavljaju u reklama koje pozivaju u kladionice i kockarnice, što čini se ima poseban uticaj na omladinu.
Cilj novih pravila pre svega jeste zaštita dece i maloletnika, pa se kao logična nameće zabrana pojavljivanja javnih ličnosti u koje građani imaju poverenja i nesvesno njihova dela smatraju podrškom. Ova pravila isključivala bi aktivne sportiste čije klubove sponzorišu kladionice i drugi priređivači posebnih igara na sreću.
Ostaje da vidimo da li će izmene i dopune Zakona o oglašavanju biti usvojene kao i da li će nova pravila poslužiti svrsi, a do tada nama u Boru ostaje i pitanje za koliko još kockarnica i kladionica imamo mesta i da li nam ih je zaista toliko potrebno?!