U izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja navodi se da se u periodu od 2017. do 2021. god. na teritoriji grada Bora dogodilo 634 saobraćajnih nezgoda u kojima je 11 Borana izgubilo život, dok 419 povređeno.
Predlog za unapređenje bezbednosti saobraćaja i tehničkog regulisanja saobraćaja je predstavljen na GIS platformi www.bicibor.rs. Donosioci odluka i kreatori sistema u Gradskoj upravi u Boru, nažalost, nisu podržali predstavljena rešenja, saopštio je master inž. saobraćaja Igor Velić iz udruženja Sigurne staze.
U tim nezgodama život je izgubilo 5 pešaka, dok je 77 povređeno. Jedan biciklista je smrtno stradao, dok je devetoro povređeno. Četvoro vozača i putnika u putničkim vozilima je ostalo bez života, dok je 279 povređeno. Troje lica starosti između 15 i 30 godina je izgubilo život, dok je 133 povređeno. U posmatranom periodu 30 dece je pretrpelo povrede u saobraćaju.
Kroz svoj rad aktivno promovišem savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Tako da umesto samo pravne odgovornosti, neophodno je pričati o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti. Umesto samo priče o odgovornosti učesnika nezgode, trebalo bi više pričati o odgovornosti kreatora sistema, naveo je on.
Ovaj savremeni koncept bi trebalo da podstakne brojne subjekte u Boru uključujući i donosioce odluka u Gradskoj upravi i predstavnike Policijske uprave da prepoznaju svoju odgovornost i unaprede rad u ovoj oblasti.
O radu donosioca odluka i kreatora sistema u Gradskoj i Policijskoj upravi u Boru govori podatak da grad Bor nema Strategiju bezbednosti saobraćaja sa akcionim planom, Plan održive urbane mobilnosti, katastar saobraćajne signalizacije, kaže Velić.
U istraživanju koje je sprovelo udruženje Sigurne staze, najveći procenat ispitanika je bezbednost saobraćaja u Boru ocenilo dobrom ocenom (41%), a potom sledi dovoljna ocena (35%). S druge strane, svega 2% ispitanika smatra da je bezbednost saobraćaja u Boru odlična.
Razlog ovako loših ocena stanja bezbednosti saobraćaja u Boru, može biti povezan i sa lošim ocenama građana o tome kakvo je postupanje vozača prema deci u saobraćaju.
Najveći procenat ispitanika (35%) postupanje vozača ocenjuje dovoljnom ocenom, a potom slede dobra (32%) i nedovoljna (27%). Dok niko od ispitanika nije dao najveću ocenu za stanje bezbednosti dece u saobraćaju na teritoriji grada Bora.
Udruženje Sigurne staze je uputilo inicijativu Gradskoj upravi da Bor dobije Plan održive urbane mobilnosti, da se izmeni Odluka o tehničkom regulisanju saobraćaja i da Bor dobije biciklističku infrastrukturu.
Mi se u Boru generalno bavimo samo posledicama saobraćajnih nezgoda, umesto da se bavimo uzrocima i prevencijom. Nema sistemskog pristupa niti kontinuiteta u radu, i sve nam se svodi na represivne mere saobraćajne policije (kontrole vezivanja pojasa, alkoholisanosti vozača, brzine kretanja itd.). Dok bi znatno bolje rezultate postigli kombinovanjem preventivnih i represivnih mera, uveren je Igor Velić.
U preventivne mere bi spadalo jačanja kapaciteta i integriteta institucija, unapređenje saobraćajne infrastrukture, unapređenja saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja, razne vrste i vidovi saobraćajno-tehničkih, saobraćajno-regulativnih, građevinskih i arhitektonskih mera…