Teku Mokranjčevi dani – RENESANSA i BOLIVUD

263 0

NEGOTIN, (Ist Media, tekst i foto: Zdenka Tomić i S.M.J.) I festival „Mokranjčevi dani“, jedan od retkih koji redovno promoviše srpsku muziku, imao je sreću da doživi „Renesansu zaboravljenog Petra Stojanovića“ kompozitora koji je pre jednog veka bio naš najizvođeniji autor u Beču, Pragu i Pešti, a koga smo kako to reče selektorka dr Sonja Marinković, olako zaboravili a da to nikako nismo smeli.

Njena najava koncerta beogradskog klavirskog kvinteta „Altro senso“ kao ekskluziviteta bila je u potpunosti opravdana i prava je šteta što ovu jedinstvenu priliku da čuje odabrana dela kompozitora kojeg mnogi muzičari nazivaju „srpskim Bramsom“ nije iskoristio veći broj posetilaca. Oni koji su se odlučili da posete koncert, kojem je prethodila i izložba o životu i stvaralaštvu Petra Stojanovića(1877-1957) pijanistkinje kvarteta „Altro senso“ Nataše Špaček, ostali su impresionirani muzikom najboljeg izvođača i kompozitora kamerne muzike u Beču 1916. godine.

Na programu su bila ostvarenja: Klavirski kvintet, ce-mol, op. 9 koji je nastao u periodu između 1904-1906, premijerno izveden u Beču 1906. godine, zatim „Jugoslovenska fantazija“ u De-duru, op. 32 najverovatnije komponovana 1916. godine koja je slučajno otkrivena u prepisci sa kompozitorovim naslednicima za koju su delimičnu transkripciju napisale Mirjana Živković i Nataša Špaček, i na kraju pesmu „Tamo daleko“ (u transkripciji Nataše Špaček).

„Gotovo je nepoznat podatak da je Petar Stojanović 1916. godine u Beču, u jeku Prvog svetskog rata bio proglašen na najboljeg kompozitora, a njegove opere i operete su u drugoj dekadi 20. veka imale i po 200 izvođenja u najznačajnjim kulturnim centrima Evrope: Beču, Pragu, Berlinu, ali i u tadašnjoj Jugoslaviji. Setimo se gde smo mi bili u to vreme, a naš kompozitor dobija najveća priznanja u kulturnim prestonicama Evrope“ – rekla je pijanistkinja Nataša Špaček i podvukla da nažalost, notni materijal kompozitora Petra Stojanovića nije lako dostupan, a da se originalne partiture nalaze na Muzičkoj akademiji.

Klavirski kvintet „Altro senso“ koji stoji iza dvogodišnjeg istraživanja i projekta „Renesansa zaboravljenog Petra Stojanovića“ sa težnjom i misijom da srpskoj javnosti otkrije kakvog muzičkog genija imamo, osnovan je u aprilu 2014. godine. Pored Nataše Špaček (klavir), čine ga: Tea Petrović Balint (violina), Bojana Jovanović Jotić (violina), Jovan Stojanović (viola) i Dušan Kočišević (violončelo).

Treći festivalski dan obeležilo je i gostovanje Narodnog pozorišta iz Beograda i mjuzikl „Bolivud“ čiju režiju potpisuje Maja Pelević, a muziku Anja Đorđević. Bajkovitu utopiju koja se tiče vremena u kojem živimo i potrebe da se ispriča priča o svima nama i na šta smo sve spremni kada nam se nudi bolja budućnost, prikazali su glumci Miloš Đorđević, Jelena Đokić, Danijela Ugrenović, Suzana Lukić, Pavle Jerinić i Bojana Đurašković, uz muzičare: Nevenu Pejčić, Aleksandra Solunca i Danila Tirnanića.

 

Današnji program „Klasika u 11“ obeležio je nastup hora Osnovne muzičke škole koji radi pri Umetničkoj školi „Stevan Mokranjac“. Kakva radost i sreća za Negotin, da se između ostalog i zahvaljujući Festivalu, ali pre svega novim mladim dirigentima spremnim na ozbiljan rad, horsko pevanje u Mokranjčev rodni grad vraća na velika vrata.

To je danas potvrdilo i tridesetak pevača hora sa kojim od pre dve godine kao umetnički rukovodilac i dirigent radi Aleksandra Đukić, dok o aranžmanima i klavirskoj saradnji brine Kristina Đukić. Kao i za svaki negotinski hor, i horu OMŠ su Mokranjčeve kompozicije na prvom mestu, pa su tako koncert otvorili Osmom rukoveti,nastavili sa „Tebe pojem“ i „Svjati Bože“, posle čega su izveli kompoziciju „Gadža“ Konstantina Babića, kompozitora koji je decenijama neraskidivo bio vezan za festival „Mokranjčevi dani“ i namenski pisao za pojedine negotinske horove koji su sa neskrivenom radošću izvodili njegova dela.

„Velika mi je čast da je hor imao priliku da otpeva i dvoglasnu kompoziciju „Gnjavi me teča“ Rajka Maksimovića sa kojim je saradnja započela na Festivalu 2015. godine kada smo dobili njegovu zbirku pesama za dečiji horski ansambl. Zasto će i naš rad u budućnosti imati izvođenje kompozicija bez instrumentalne pratnje i negovanje glasa kao instrumenta“ – kaže Aleksandra Đukić.

Hor OMŠ „Stevan Mokranjac“ zatvorio je svoj program izvođenjem kompozicija „Lepa si zemljo moja“ Minje Subote i „Neka celi ovaj svet“ Alfija Kabilja.

 

 

 

Sadržaj sa sajta može se preneti samo uz poštovanje USLOVA KORIŠĆENJA

Slične vesti

Napiši komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X