BOR, (Slađana van der Toorn, IST media) Prošlo je nedelju dana od kada je policija privela direktora turističke agencije „Forinex“ Bobana Đ. zbog sumnje da je u svojstvu ovlašćenog subagenta naplaćivao putnicima aranžmane, a zatim taj novac proneverio, i još uvek, nije najjasnije ko je zakonski i moralno odgovoran da isplati odštete putnicima. Osumnjičeni je na taj način, po nezvaničnim podacima, oštetio više stotina putnika, 21 agenciju organizatore, i proneverio oko 30.000 evra.
Zakon o turizmu Republike Srbije ne predviđa jasno ko je odgovoran – organizator ili posrednik – u slučaju da subagent proneveri novac.
Na zvanično pitanje redakcije Ist medije upućeno „Argus tours-u“ , jednoj od oštećenih agencija – organizatora, da li će refundirati troškove putnike – nismo dobili nikakav odgovor ni posle 24 časa.
AL turs obeštetio oštećene
Turistička agencija „Al turs putovanja“ u Aleksincu, juče je u Boru uručila vaučere za letovanja turistima koji su oštećeni u slučaju borske agencije „Forinex group“, prenela je TV Bor. Ova agencija je omogućila turistima da letuju, iako aranžman nije uplaćen, a one će dug potraživati od Forinexa preko suda. Reč je o mladoj aenciji koja je u startu pokazala odgovornost, iako ih je to moglo koštati opstanka na tržištu, rekli su nam u YUTI.
Direktor nacionalne asocijacije turističkih agencija „Yuta“ – Aleksandar Seničić, za Ist mediju je objasnio da je subagent odgovoran u slučaju da je ušao u stečaj. U tom slučaju bi, kako on kaže, organizator morao da refundira kompletne troškove, a zatim bi to kasnije nadoknadio iz stečajnog postupka.
„Stvari u ovom slučaju nisu takve, zato što nije u pitanju stečaj nego krivično delo pronevere novca. Pritom se u čitavu priču upliće više zakona, koji nisu baš svi saglasni jedni sa drugima: Zakon o obligacionim odnosima, Zakon o turizmu i Krivični zakonik. S obzirom na datu situaciju odgovornost će morati da se utvrdi na sudu“ kaže Seničić.
Ipak, on naglašava, da nije pošteno da organizatori snose sve troškove zato što je, kako on kaže, neko tamo uzeo sav novac i potrošio ga.
„Meni je stvarno jako žao svih tih putnika koji su ostali bez aranžmana, ali činjenica je da danas u svetu ne postoje stopostotne garancije“, kaže on.
Ministarstvo, pak, ima drugačiji i stav i u ovakvim slučajevima pre svega brani prava putnika, pa kažnjava organizatore oduzimanjem licence. Trenutno se u Inspekciji turizma, kako nezvanično saznajemo, raspravlja o tome šta raditi sa oštećenim agencijama.
Ove godine je Ministarstvo turizma, agenciji iz Novog Sada „Prestige SB travel“, koja je organizovala turistička putovanja za Tursku pod nazivom: „Doček Nove godine 2012 Istambul“, ukinulo licencu za rad nakon što subagent „Hera team“ kao posrednik nije uplatio celokupnu sumu organizatoru putovanja. Na taj način je 21 putnik ostao bez aranžmana.
Na sajtu Agencije za privredne registre za „Forinex“ i dalje crvenim slovima stoji status AKTIVNA. Takođe se može videti da je u februaru ove godine istekla važnost licence. „Forinex agencija“, na svom sajtu kaže da zbog hapšenja vlasnika i direktora agencija neće raditi do daljnjeg, a zatim se mole svi putnici da provere status svojih aranžmana u sekciji „ Partneri“.
Mnogi građani Bora su ogorčeni zbog „slučaja Forinex“. Jedna Boranka kaže da bi država trebalo da stvori mehanizam koji bi omogućio brzo isplaćivanje oštećenih putnika. „ Šta sada da rede ti ljudi, sezona je uveliko počela i oni nisu nimalo krivi za to što ih je zadesilo“, kaže ona.
Aleksandar Seničić kaže kako ipak veruje da će sve agencije poslati putnike na njihove destinacije odmora ili im već nekako drugačije nadoknaditi gubitak. Tako bi se čekanje na pravedno isplaćivanje proneverenih putnika znatno skratilo.