KNJAŽEVAC, (IST Media) Susreti etno udruženja, koje sedmu godinu za redom u Knjaževcu priređuje tamošnje Udruženje za negovanje tradicije „Izvor“, okupio je minulog vikenda oko dve stotine izlagača iz 34 grada iz Srbije i Bugarske.
Ove godine, po prvi put, proizvode su na sajmu predstavili i izlagači iz dva bugarska grada Belogračik i Čiprovci, a prvi put od postojanja sajma, predstavili su se i udruženja i privrednici iz Bačkog Petrovca kao i predstavnici Mađara, Slovaka i Rumuna.
Pod simboličnim nazviom „Tradicijom u Evropu“, i uz svesrdnu pomoć lokalne Turističke organizacije, Zavičajnog muzeja i Doma kulture, ovogodišnji susreti su otvoreni prikazom etno nasleđa ovog kraja kroz pesmu, igru i vrlo maštovitu modnu reviju brenda kojim se posebno ponosi udruženje „Izvor“, a čije su autorke Jelica Marjanović i Limonka Jeftić. Ovogodišnja revija bila je inspirisana građanskom nošnjom, koja je najavljena poetski, scenskim prikazom građanskog Knjaževca.
Knjaževčani, kao dobri domaćini i ljudi koji vode brigu za negovanje kulturne tradicije i duhovne baštine specifične za ovo podneblje, ugostili su izlagače koji su predstavili razne đakonije, od narodne nošnje do ukrasnih predmeta, zdrave hrane i pića.
Posetioce je na ulazu u Dom kulture dočekivao uspešan knjaževački duvački orkestar Milutina Stojanovića – „Timočki veseljaci“, a unutra su mogli da degustiraju domaće sokove, rakije i vino, poslastice, sireve i domaća jela pripremljena na tradicionalan način knjaževačkih domaćica. Po prvi put, održano je takmičenje u izradi obrednih peškira.
NAGRAĐENI ZA OBREDNE PEŠKIRE
Najlepše obredne peškire na takmičenju po odluci žirija, imali su učenici Osnovne škole “Dimitrije Todorović Kaplar“ i Slavka Milojković iz Udruženja žena „Grljan“. U kategoriji dece drugo mesto pripalo je učenicima OŠ “Vuk Karadžić“, a treće đacima OŠ “Dubrava“. U kategoriji odraslih, druga nagrada pripala je Vukosavi Simović iz Udruženja žena “Hestija“ iz Malog Iđoša, a treća Milenki Aleksandrović iz Udruženja “Moravske šarenice“ iz Lapova.
Predsednica udruženja „Izvor“ i idejni tvorac susreta etno-poslenika, Ljiljana Mihajlović, nije krila zadovoljstvo velikim brojem izlagača, dobrom posetom i prijatnom atmosferom.
„Za razliku od nekih lokalnih samouprava koje nemaju razumevanja za ovakav vid promocije grada, „Izvor“ ima tu sreću da ima podršku grada. Imamo dobar prostor za rad i delovanje, pomoć ustanova kulture i Turističke organizacije“, rekla nam je Mihajlovićeva.
Ona sa ponosom ističe da „Izvor“, koji je osnovan 2005. godine, broji 90 članova, među kojima su čak i profesionalne arhitekte, dizajneri, likovni umetnici.
„Da bi bili uspešni, moramo da radimo zajedno. Članovi smo klastera „Čarolije istoka“ i „Blago istočne Srbije“. Jer, svaki uspeh je u zajedništvu i zajednikom nastupu“, smatra ova vredna aktivistkinja.
Posebno je, kaže, ponosna na modnu kolekciju njihovog brenda „Izvor“.
„Najveća satisfakcija našeg truda i mukotrpnog rada na jačanju udruženja je kada uočite da ste primećeni i u sredinama gde je jako teško probiti se. Recimo, nedavno su u Knjaževac namenski došli kupci iz Beograda koji su na neki način čuli za nas i prodali smo im etno haljinu od pamuka i lana sa izvezenim tradicionalnim motivima za venčanje u Sabornoj crkvi“, ponosno kaže naša sagovornica.
Ona sa žaljenjem konstatuje da ljudi koji se bave modom sa etno motivima još uvek ne mogu da žive isključivo od prodaje svojih proizvoda. Ipak, „Izvor“ pokušava da na sve načine ugovori poslove sa velikim kompanijama kao što su JAT, NIS, mobilne telefonije i strane kompanije koje posluju u Srbiji i nadaju se pozitivnoj reakciji.
Kako bi pojačali vidljivost, „Izvor“ je otvorio web portal na adresi www.izvor.org.rs a mlađi članovi su otvorili grupu preko društvene mreže Facebook.
PREDMETI U FLAŠI KAO PORODIČNI BIZNIS
Umetničku radionicu SIM iz Niša predstavio je posetiocima Zoran Marković. Njegov proizvod su predmeti i simboli od drveta napravljeni u flaši. Tu su sanke, gitare, nazivi slave, pa do putničkog automobila urađenog do detalja. Da se uradi najprostiji detalj potrebno je 60 minuta, ali za ozbiljnije predmete i do pet, šest sati. Cena najjeftinijeg predmeta je 400, a najskupljeg, automobila, cena je oko 2.000 dinara i zavisi od toga koliko ste uspešno pogađate. Ovim se bavi 15 godina i od tog posla živi cela porodica.
Prodavnica njihovih proizvoda, za početak, otvorena je u okviru novog hotela na Staroj planini.
Da je ovaj festival jedan od boljih načina turističke promocije Knjaževca, smatra direktor Turističke organizacije Saša Ignjatović.
„Imajući u vidu turističke potencijale na Staroj planini, turizam u Knjaževcu je bitna pretpostavka za budući razvoj cele opštine, budući da je privreda, na koju se oslanjao ovaj grad, poslednje dve decenije zamrla“, ističe on.
Prema podacima koje je izneo, samo u toku prošle godine knjaževačkim krajem prošlo je oko 4.400 biciklista na putu sa istoka na zapad, a sve je više gostiju koji u ovaj kraj, ekološki izuzetno čist, dolaze iz susedne Bugarske, Slovake, Češke, dok turiste iz Italije najviše zanima lovni turizam. Gsti iz Srbije uglavnom dolaze iz Beograda i Vojvodine.