BOR (IST Media, I.M., S.T., foto: Ist Media) Na putu Bor – Zaječar preko Nikoličeva, koji ni posle devet godina korišćenja nije dobio upotrebnu dozvolu, dogodilo se čak 50 saobraćajnih nesreća u kojima je poginulo devet osoba, isto toliko je zadobilo teške, a 51 lake telesne povrede.
“Prema službenoj evidenciji Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstvo nije izdalo upotrebnu dozvolu za put Bor-Zaječar,” piše u odgovoru koji je ovo Ministarstvo dostavilo IST Media.
Istovremeno, policija kao uzroke ovih nesreća mahom navodi neprilagođenu brzinu kretanja, a iako institucije podvlače da nedostatak upotrebne dozvole ne menja ništa, Zakon o javnim putevima jasno precizira da inspektor ima pravo i dužnost da proverava da li se državni put, njegov deo i putni objekat koristi na osnovu izdate upotrebne dozvole.
Od samog puštanja ove deonice za saobraćaj, put se našao na nezvaničnoj neslavnoj listi opasnih deonica. Saobraćajnicu inače odlikuje solidna asfaltna podloga, tri trake i dugi pravci, što i odlikuje moderne puteve.
Nažalost, zbog velike brzine i nejasno postavljene signalizacije, nedaleko od uključenja na put Zaječar – Negotin iz pravca Bora (u to vreme nije bilo strelica koje upozoravaju da se ka Zaječaru skreće „blago desno“, već da se put nastavlja pravo), tri osobe su u teškoj saobraćajnoj nesreći izguble život.
Njihov automobil se usled velike brzine popeo na uzvišenje i prevrnuo. Svi su nastradali na licu mesta. Pretpostavlja se da je vozača automobila u noćnoj vožnji zaslepilo vozilo koje se kretalo iz suprotnog pravca (ispod nadvožnjaka), pa se vozač pridržavao uputstva sa table, odnosno, da put ka Zaječaru vodi pravo.

Tehnička kontrola ispravnosti za put izvršena 2011. godine
U JP “Putevi Srbije” kažu da je tehnička kontrola ispravnosti i ispunjenosti uslova za potrebe legalizacije i izdavanja upotrebne dozvole za taj put urađena 2011. godine. Kontrolu je obavio Institut Građevinsko arhitektonskog fakulteta iz Niša.
“Na osnovu izvršene tehničke kontrole, navedena deonica se može legalizovati i izdati upotrebna dozvola te je ,,PZP Zaječar“ podnelo zapisnik Ministarstvu infrastrukture i energetike u septembru 2011. godine” saopšteno je iz JP “Putevi Srbije”, odakle dodaju da je prethodno, u martu 2010. godine podnet zahtev za legalizaciju Ministarstvu životne sredine i prostornog planiranja.
Takođe, iz ovog preduzeća navode da postojanje ili nepostojanje upotrebne dozvole za put ni na koji način ne utiče na učesnike u saobraćaju, kao i da saobraćajna policija reguliše saobraćaj, kao i na svakoj drugoj saobraćajnici u Republici Srbiji.
Kada je reč o naplati štete od osiguranja nastale u nezgodama na putevima koji nemaju upotrebnu dozvolu, iz osiguravajućih kuća kažu za IST Media da je je jedino čime se oni vode – zapisnik koji sačini saobraćajna policija, te da sa njihove strane nije bitno da li put ima ili nema upotrebnu dozvolu.
Takođe, kada je o autoprevoznicima reč, Ministarstvo izdaje dozvolu za povezivanje dve tačke, međutim, na prevoznicima je da odluče kojim će se putem kretati.
Ministarstvo i izdaje dozvole i kontroliše da li su one izdate
I zaista iako bi se moglo reći da nepostojanje upotrebne dozvole ni na koji način ne utiče na učesnike u saobraćaju, u Zakonu o javnim putevima u članu 88. koji se tiče nadzora navedeno je da Inspektor ima pravo i dužnost da proverava da li se državni put, njegov deo i putni objekat koristi na osnovu izdate upotrebne dozvole, odnosno da li je dozvola izdata na propisan način.
U članu 89. istog Zakona navedeno da su ovlašćenja inspektora da naredi investitoru pribavljanje upotrebne dozvole, u roku koji ne može biti kraći od 30 dana, ako utvrdi da se državni put, njegov deo ili putni objekat, za koji je izdato odobrenje za izgradnju, koristi bez upotrebne dozvole, a ako investitor ne pribavi upotrebnu dozvolu u utvrđenom roku, privremeno zabrani saobraćaj na državnom putu, njegovom delu ili putnom objektu.
Međutim, u članu 86. navodi se da inspekcijski nadzor zapravo i vrši Ministarstvo preko republičkog inspektora za državne puteve.
Izgradnjom puta Bor-Zaječar preko Nikoličeva, kilometraža između dva susedna grada skraćena je sa 42 na 25 kilometra. Radovi na izgradnji ove moderne saobraćajnice počeli su 1997. godine, otvaran je nekoliko puta tokom predizbornih kampanji, a zvanično (bez upotrebne dozvole) 2008. godine.
Deonica Bor-Zaječar koja je prethodno kategorisana kao magistralni put M4, Uredbom o kategorizaciji državnih puteva iz decembra 2013. godine, uvrštena je u deo državnog puta I B reda 37.