Na minus 29 sve smrzavalo sem radnika

296 0

BOR, 17. februara 2012 (Saša Trifunović, Ist Media) Kada je pre nekoliko dana na površinskom kopu Rudnika bakra „Veliki Krivelj“ kod Bora živa na termometru zastala na gotovo 30. podeoku ispod nule, stalo je sve. Skoro sva mehanizacija, ali ne i ljudi.

 

Sibirskoj zimi jedino su prkosili rudari i mehaničari koji su se u kapama navučenih do očiju i sivozelenim bundama razmileli da osposobe neposlušnu mehanizaciju.

 

Upravnik rudnika Vidoje Adamović ipak kaže da esktremno niske temperature praćene jakim vetrom, koje su na ovom kopu zabeležene poslednjih desetak dana, nisu izazvale veliki zastoj u proizvodnji rude i poslovima na raskrivci jalovine.

 

Po zaleđenom putu

 

Teški kamioni točkovima odavno razgazili sneg

 

„Najveće probleme smo imali zbog nafte koja je smrzavala u kamionima. Tek nakon naše intervencije kod NIS-a, isporučeno nam je kvalitetnije dizel gorivo“, rekao je Adamović novinarima koji su posetili ovaj rudnik.

 

On je dodao da su tamošnji radnici ispoljili veliku požrtvovanost kako bi se sistem proizvodnje održao, a da planiraju da gubitke na iskopu jalovine nadoknade kada otopli.

 

Poslovođa na održavanju teških kamiona Zvonko Petrović, ukazao je na nadljudske napore koji su činjeni kako bi se osposobila mehanizaciju za rad. Na tim poslovima angažovani su radnici mašinskog održavanja, koji u hali bez dela krova koji prokišnjava, rade i na promaji. Temperatura je zato, često niža nego napolju.

 

Za menahnicare je minus pet mačiji kašalj

 

„Evo vidite, nemamo ni vrata na radionici, a deo krova se obrušio ko zna kad. Uslovi za rad su očajni, jer kada uhvatimo dvožđe golim rukama, a nekada smo na to prinuđeni, koža nam se zdere s prstiju, rekao nam je jedan radnik koji nije želeo da se predstavi.

 

Procenjujemo da vozačima teških kamiona vožnja, koji sa teretom teže oko 220 tona, upravljanje po zaleđenim spiralnim putevima predstavlja pravi rulet.  Među vozačima grdosija je najviše mladića.

 

„Bilo je situacija kada vozilo prokliza po ledu i okrene se za 360 stepeni. Tada nam kroz glavu prođe ceo život. Iskustvo i prisebnost je ono što nam pomaže da savladamo ovu grdosiju kojom zarađujemo za život“, zaključio je Predrag Radojčić, krupan mladić koji ipak kraj kamionskog točka „Belaz“ izgleda minijaturno.

 

Desekat minuta vožnje od radionice ka središtu spiralnog radilišta, po kašastom putu gde smelo gaze samo ruska vozila, stacionirani su mineri.

 

Sedamdeset rupa su iskopali, zalili ih tečnim eksplozivom i povezali žicama žute boje koje gamižu po blatu praveći svojevrsnu mrežu.

 

Mašina koja pravi bušotine za minere

 

„Da ti kažem, mineri samo jednom greše, ali to ništa ne boli jer ne znaš ni šta ti se dogodilo“, u šali kaže palioc mina Slavče Milev.

 

Napominje da se u ovom poslu cene samo mirna ruka i bistra glava.

 

“Velika odgovornosti i stroga disciplina u radu su neizbežni, jer se greške u ovom slučaju plaćaju glavom”, bio je slikovit.

 

A onda se uozbiljio i nastavio da zatrpava rupu sa tečnim eksplozivom, iz koje će pred kraj prve smene, uz veliku detonaciju i podrhtavanje tla, komadi stena sa sadržajem bakra i zlata poleteti u vis.

 

Miladin Belović nadgleda rad kolega i upozorava na ozbiljnost posla kojim se bavi.

 

“Kada pođem na posao, na vratima stana ostavljam sve probleme, a kada pređem kapiju RTB-a, koncentarcija je stopostotna. Odgovornost je velika i jedna mala greška može biti katastrofalna, kaže ovaj miner.

 

 

Mineri - Slavče Milev (levo) i Miladin Belović

 

Rukovodstvo Rudarsko-topioničarskog basena (RTB) Bor, u čijem sastavu posluje rudnik Veliki Krivelj, prihvatilo je preporuku Vlade Srbije o štednji struje, pa je proizvodnja donekle redukovana.

 

Ušteda je, prema rečima gemeralnog direktora RTB-a Blagoja Spaskovskog, 20 megavata na sat, što je trećina troškova u normalnim okolnostima.

 

Upravnik površinskog kopa, podseća da su zaustavljeni transportni sistem i bageri koji rade na raskrivci jalovine.

Sadržaj sa sajta može se preneti samo uz poštovanje USLOVA KORIŠĆENJA

Slične vesti

Napiši komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X