Društvo

Igor Velić: Ponašanje dece u saobraćaju je nepredvidljivo. Zato, vozači – OPREZ

BOR, (Preuzeto sa sajta brate.rs, foto: istmedia) Da bi stanje bezbednosti dece u saobraćaja u Boru bilo na odgovarajućem nivou, potrebno je uskladiti sve činioce u saobraćaju, prvenstveno građane, zatim škole, policiju, organe vlasti, medije, auto škole i mnoge druge. Jer, deca, kao ranjivi učesnici u saobraćaju, zbog svojih psihofizičkih karakteristika nisu odgovorni za svoje stradanje u saobraćaju, već odgovornost pada na ostale učesnike u saobraćaju, roditelje, ustanove obrazovanja i vaspitanja dece, auto škole, medije i dr.

Prema rečima Igora Velića, master inženjer saobraćaja, ponašanje dece je vrlo često nepredvidljivo i zavisi od raznih faktora koji su posledica ponašanja kod kuće ili u školi. Deca su veoma osetljiva na događaje u porodici i školi što može znatno umanjiti njihovu pažnju na vozila i način prelaska preko kolovoza ili kretanje po kolovozu.

Po izlasku iz škole deca često neoprezno trče, igraju se ili guraju, tako da neoprezno stupaju na kolovoz. Neretko je prisutno i međusobno dokazivanje i takmičenje između dece ko će brže pretrčati ulicu ispred vozila i dr.

“Deca često greše i u proceni vremena potrebnog za prelazak ulice, pri čemu na njihovo ponašanje utiču i karakteristike njihove ličnosti, problemi koji ih trenutno okupiraju, dešavanja i pojave u okolini i dr Fizičke karakteristike školske dece u vidu njihove krhke telesne građe i male visine uz karakteristike ponašanja, predstavljaju stalnu opasnost za vozače u smislu iznenadne, nepredvidive i neuočljive pojave dece na kolovozu”, kaže Igor Velić.

Istraživanjem se došlo do rezultata da je u Boru, u periodu od 2013. do 2017. godine, lakše i teže povređeno 38 lica. Najkritičnije godine su bile 2014. i 2017. kad je povređeno 13 odnosno 8 lica mlađih od 14 godina starosti. Deca su najviše stradala kao pešaci (19,50%), zatim kao putnici u vozilu (16,42%) i (3, 8%) kao vozači bicikla.

Iz arhive – Saobraćajna nesreća ispred Osnovne škole Dušan Radović

 

Deca kao putnici u vozilu najčešće stradaju zbog nekorišćenja sigurnosnih pojaseva i zaštitnih sedišta za decu gde odgovornost snose rotitelji, a to je najbolje ilustrovano na narednom video spotu.

Prema rečima Velića, istraživanja pokazuju da je brzina glavni uzročnik saobraćajne nezgode, jer, što je veća brzina, duži je zaustavni put vozila i posledice saobraćajne nezgode su veće. Važno je podsetiti da pri sudarnoj brzini od 50 km/h šanse da dete preživi su 20%, dok pri sudarnoj brzini od 30 km/h šanse preživljavanja su 80%”.

Igor naglašava da kao roditelji, treba da se obavežemo da deci damo neophodan nivo saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja kako bi stekli veštine i navike i formirali pozitivne stavove za bezbedno učestvovanje u saobraćaju.

“Kada vozilom prilazimo pešačkom prelazu svoju brzinu treba da prilagodimo tako da u svakoj situaciji koju vidimo ili predvidimo možemo da bezbedno zaustavimo svoje vozilo ispred pešačkog prelaza. Takođe, na delu puta na kome se kreću deca, i na kome postoje saobraćajni znaci o učešću dece u saobraćaju da vozimo za naročitom opreznošću, tako da možemo blagovremeno da zaustavimo svoje vozilo”, kaže on.

Igor ističe da ćemo se i u budućnosti suočavati sa činjenicom da će čovek uvek praviti greške u saobraćaju. Zato, smatra on, potrebno je projektovati sistem koji će greške ispravljati, jer će uspeh u bezbednosti saobraćaja zavisiti od toga koliko će društvo biti spremno da proširi krug odgovornih za saobraćajne nezgode.

Sadržaj sa sajta može se preneti samo uz poštovanje USLOVA KORIŠĆENJA

Povezani postovi

Od 13 škola u Boru, u jednodnevnom štrajku prosvetara je devet

Marija Dimitrijević

Uginuo Dušan, jedan od najstarijih stanovnika borskog Zoo vrta

Ist Media

UPDATE: AKCIJA ODLOŽENA ZBOG LOŠEG VREMENA Eko Istok poziva na AKCIJU ČIŠĆENJA Gamzigradske Banje

Ist Media
X