Borska železnička stanica nevidljiva za Železnice Srbije. Vodi se kao „otvorena pruga“

359 0
Zeleznicka stanica Bor
Piše: Isidora Terzić; foto: Ist media

 

Železničku stanicu Bor, koju svi u gradu doživljavaju kao ruglo, zapušteno mesto na kome se okupljaju skitnice, Železnice Srbije (ŽS) nemaju u planu niti da rekonstruišu niti da ponovo zaposle otpravnika poslova, kao što to rade sa pojedinim selima u okolini.

Štaviše, stanicu koja opslužuje potrebe grada od 50.000 stanovnika u ŽS i ne vide kao stanicu, već kao otvorenu prugu, a lokalna vlast obećava rešavanje ovog pitanja u narednih mesec i po dana.

Zeleznicka stanica Bor

Nakon saznanja da „Infrastruktura železnice Srbije“ planira rekonstrukciju 55 železničkih objekata, za šta je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture odvojilo 360 miliona dinara, novinari portala IstMedia istraživali su ko je i na osnovu čega određivao prioritetne stanice za rekonstrukciju.

Beograd poručio da je Zaječar predlagao stanice u ovom delu, Zaječar kaže „pišite kako su vam oni rekli“

Prema informacijama koje smo dobili od preduzeća „Infratstrukture železnice Srbije“, stručne službe sa terena iz cele Srbije, predlagale su stanice na svojoj teritoriji koje treba rekonstruisati. Operativni centar iz Zaječara predložio je rekonstrukciju stanica: Prahovo, Zaječar, Brusnik i Vražogrnac. Kako je planirano da se samo jedna nađe na pomenutom spisku, odlučeno je da to bude teretna stanica u Prahovu, kod Negotina.

Zeleznicka stanica Bor

Infrastruktura železnice Srbije objašnjava da operativni centar iz Zaječara nije mogao ni da predloži Bor jer je 2018. godine uređena rekonstrukcija krova, a 2020. kompletno je okrečena i ofarbana unutrašnjost stanice. Takođe, bitna činjenica pri donošenju odluke, bila je i ta što železnička stanica Bor nema zaposlene i u njoj nema železničkog osoblja.

Iz odeljenja Infrastrukture u Zaječaru nisu mogli da nampotvrde navode koje nam je uputila Infrastruktura železnice Srbije. Pored pitanja “zašto ih zovemo kada  smo već odgovore dobili iz centrale“, poručili su nam: „Nije to nikakav problem pišite vi slobodno šta su vam oni rekli“.

Na pitanje koji je razlog što železnička stanica u Boru ne funkcioniše i nema zaposlene  objašnjavaju da je to zato što, kako su nam rekli, „u saobraćajnom smislu ne pripada stanicama prioritetne kategorije (dnevno saobraćaju samo po tri putnička voza do Zaječara i Majdanpeka), a na svega tri kilometra od nje nalazi se Železnička stanica Bor Teretna, koja je značajna i za odvijanje robnog železničkog transporta.“

Zeleznicka stanica Bor

Prema informaciji koju smo dobili, na ovom delu pruge, dnevno saobraća po tri voza u oba pravca, kao i minimum šest teretnih. Što je gotovo identično kao i u zaječarskim selima Rgotina i Vražogrnac, koja imaju svoje otpravnike.

Bilo je reči i o tome da je operativni centar za saobraćajne poslove u Zaječaru pokrenuo inicijativu da se reši način budućeg korišćenja staničnog objekta u Boru, o čemu će konačnu reč dati Infrastruktura železnice Srbije. Iz odgovora koje smo dobili, može se predpostaviti da će stanica u Boru biti korišćena kao garaža.

 

Logorska vatra na „relativno skoro“ uređivanoj stanici

 O tome u kakvom je stanju železnička stanica u Boru, pored fotografija, svedoče i putnici koji često koriste, za sada, najjeftiniju vrstu saobraćajnog prevoza. Tamara Stamenković iz sela Vražogrnac, koja zbog potreba fakulteta često mora da putuje do Bora, kaže da stanicu može opisati jednom rečiju, a to je „ruglo“.

Ne osećam se bezbedno, naročito u zimskom periodu kada voz ide nešto kasnije uveče, pa sam na stanici uglavnom sama. Iskreno, tada izbegavam da putujem vozom. Inače, ujutru drugačije, jer ima putnika pa je bezbednije.

Kako Tamara tvrdi, sigurnije i bezbednije je do perona doći putem koji vodi pored glavne zgrade stanice, nego kroz samu unutrašnjost. Sretala je tamo i skitnice koje na stanici povremeno borave.

Zeleznicka stanica Bor

Da, sretali smo zimus ljude unutra, više puta. Oni su tada sebi bukvalno napravili sobu od čekaonice, a čak smo jednom zatekli i zapaljenu vatru unutra, beskućnici su se grejali tako. Pored toga, unutra prljavo, jer pojedini čekaonicu koriste i kao toalet.

Kako kaže i nastavnica veronauke Lela Skrobonja, koja železničku stanicu pamti iz vremena kada je imala tri blagajne za prodaju karata, ali i veliki bife-restoran sa kožnim foteljama, sa ovakvim Tamarinim mišljenjem slažu se i ostali putnici koji često koriste ovaj voz kao jedinu vezu sa selima u zaječarskom kraju.

Iz „Infrastrukture železnice“ potvrdili su da su upoznati sa problemima koji postoje  na železničkoj stanici Bor i nastoje da nađu rešenja u okviru svojih nadležnosti. Naglašavaju da ne postoji individualna odgovornost za stanje u kome se objekat danas nalazi.

Zeleznicka stanica BorZa ovakvo trenutno stanje, kriv je nedostatak izvršnog osoblja, kao i racionalizacije čuvarske službe na teritoriji kompanije , kažu u ovom preduzeću. Tačno je da su u stanici Bor, nakon njenog ukidanja više puta bili oštećeni prozori i vrata, ali i elektro relejni uređaj, pa su stručne službe Infrastrukture železnice više puta do sada bile prinuđene da obezbeđuju objekat.

 Kako to obično biva, oni tvrde da odgovornost za to što je stanica u Boru postala mesto povremenog okupljanja skitnica, nije njihova, već drugih državnih organa, jer ni jedno obezbeđenje, niti zaposleni, ne mogu da spreče njihovo okupljanje u staničnom objektu.

Zeleznicka stanica Bor

Zamenik gradonačelnika Bora, Milivoje Janošević, rekao je da još uvek nije stigao da kontaktira sa Železnicom, ali da to jeste problem koji će morati da se reši. Kako javno obećava, daje sebi igradonačelniku Aleksandru Milikiću, rok od mesec i po dana za rešavanje pitanja železničke stanice. Stanice u gradu koju je zbog proizvodnje bakra i zlata predsednik Srbije označio kao ekonomskog giganta.  Poslednji put bilo je to u predizbornoj kampanji.

 

 

 

Sadržaj sa sajta može se preneti samo uz poštovanje USLOVA KORIŠĆENJA

Related Post

X