BOR, (IST Media, S. Trifunović) Srpska napredna stranka nije dobila urbanističku dozvolu za postavljanje predizbornih panoa u ulici Moše Pijade i Zeleni bulevar u Boru pre izvođenja radova, a dozvola Odeljenja za urbanizam je izdata tek dve nedelje nakon što su postavljeni, odnosno tek tri dana pošto smo od lokalne samouprave zatražili informaciju da li je dozvola izdata.
Na taj način, u više navrata je prekršen Zakon o oglašavanju Republike Srbije zbog čega gradski budžet može biti kažnjen u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara.
Prema rešenju Odeljenja za urbanizam, SNS je 11. aprila dobila retroaktivno odobrenje za reklamiranje na stubovima javne rasvete od 6. do 30. aprila. Samim tim, prekršen je Zakon o oglašavanju Republike Srbije, koji u članu 41 jasno predviđa da se na otvorenim površinama kojim upravlja državni organ ili jedinica loklane samouprave oglasni pano može postaviti samo uz prethodno odobrenje nadležnog organa.
Član 40 istog zakona predviđa da se oglašavanjem na otvorenim površinama ne sme povrediti interes zaštite sigurnosti pešaka i motornih vozila, dok član 41 predviđa da nadležni organ može da izda odobrenje ukoliko utvrdi da ne postoji opasnost po bezbednost pešaka ili motornih vozila. Ovo nije učinjeno, što potvrđuje činjenica da su 21. aprila dva panoa SNS sa metalnom konstrukcijom pod udarima vetra pala sa jednog od stubova i razbila šoferšajbne na vozilima dveju borskih auto-škola u pokretu. U ovom slučaju, samo zahvaljujući prisebnosti instruktora nije bilo povređenih. Treći pano je pao na trotoar nedaleko od dečijeg igrališta u ulici Moše Pijade.
S obzirom da pri izdavanju dozvole nije vođeno računa o bezbednosti, učinjen je još jedan prekršaj iz člana 41. a epilog ove nezgode, srećom samo sa materijalnom štetom, dobiće epilog na sudu. Tada će morati da izađe na videlo i koja firma je montirala rizične panoe, jer, pored krivice lokalne samouprave, kazna sledi i izvođaču radova čije ime, bar do sada nismo uspeli da saznamo. Ukoliko je reč o jednoj ili više firmi iz javnog sektora, kako se spekuliše, nameće se i pitanje da li je SNS platio za obavljanje tih usluga.
Ipak, iako je prošlo više od tri nedelje od razbijenih šoferšajbni, tužilaštvo nije dobilo izveštaj policije nakon obavljenog uviđaja.
Jedan od oštećenih, vlasnik auto škole “Boki”, nada se da će se stvar ipak ubrzati.
Osim prekršenog Zakona o oglašavanju, i opštinska kasa je za sada ostala bez prihoda, jer na račun nisu uplaćena sredstva za zakup prostora na javnim površinama. Odeljenje poreske administracije opštine Bor je u odgovoru poslatom IST Media, navelo da će tek razmotriti i utvrditi da li ima osnova (?) za naplatu lokalne komunalne takse SNS-u.
“Ako se utvrdi da politička stranka predstavlja pravni subjekt kojem treba da se utvrdi lokalna komunalna taksa za ove namene, prethodno je potrebno utvrditi prihod za prethodnu godinu da bi se utvrdilo kojoj kategoriji pripada, s obzirom na različiti iznost takse“, naveli su u poreskoj administraciji.
Predsednik Pokreta potrošača Bor, Zoran Andrejić, kaže da je u slučaju „plakate“ na delu nepoštovanje zakona od strane onih koji su ga doneli, i da je u ovom slučaju komunalna policija morala da reaguje i naloži uklanjanje spornih panoa.
“Iako je priča sadašnje vlasti o ulasku u EU pozitivna, na delu se vidi da baš oni, koji se zalažu za ulazak u porodicu evropskih naroda, koče naše dalje napredovanje”, smatra Andrejić.
Podsetimo da je opštinskom odlukom SO Bor predviđeno da, ukoliko neko nema odobrenje za postavljanje reklama, onda se uklanjanje nalaže ili po nečijoj prijavi, ili pošto se to utvrdi samim konstatovanjem komunalne inspekcije na terenu. U tom slučaju, pokreće se i postupak protiv onoga ko je nelegalno postavio reklamu.
Kazna za ovaj prekršaj za pravno lice iznosi od 25.000 do 500.000 dinara a za odgovorno lice u pravnom licu od 2.500 do 75.000 dinara. Iako sud uglavnom određuje mininalnu kaznu, u ovom slučaju se može svaki predizborni plakat ponaosob tretirati kao posebni prekršaj.
Službeni list opštine Bor 3/15, precizira u članu 5 da se za korišćenje reklamnih panoa, između ostalog i na banderama, plaća lokalna komunalna taksa.
Prema tarifi komunalnih taksi, cena zakupa na godišnjem nivou za pravna lica i preduzetnike koji reklamu ističu van svog sedišta, iznosi 20 odsto od utvrđene cene, zavisno od toga da li je pravno lice razvrstano u velika, srednja, mala i mikropravna lica i preduzetnike, i zavisno od delatnosti koje obavljaju.
Ukoliko se u slučaju predizbornih reklama na oko 200 stubova rasvete primenjuje najniža opštinska tarifa, koja iznosi 300 dinara dnevno, odnsno 60 dinara (20%), dolazi se do dnevne cene zakupa od oko 12.000 dinara. Upravo je to najminimalnija cena koju je SNS u obavezi da plati na račun budžeta opštine, naravno, pošto se odredi broj dana reklamiranja i tačan broj postavljenih panoa.